NTSB Boeing 737 MAX 9 kazasını kilit ifadelerle araştırıyor
ABD Ulusal Ulaşım Emniyeti Kurulu (NTSB) Alaska Havayolları’na ait Boeing 737 MAX 9 tipi bir uçağın havada geçirdiği acil durumla ilgili koşulları incelemek üzere bir duruşma başlattı. Ocak ayında meydana gelen olayda kabin panelindeki bir kapı tapası patlamış, bu da önemli hasara ve MAX 9 modelinin iki hafta süreyle yere indirilmesine yol açmıştı.
Salı günü başlayan duruşma iki gün sürecek ve NTSB’nin Boeing (NYSE:BA), Spirit AeroSystems (NYSE:SPR) ve Federal Havacılık İdaresi’nden (FAA) tanıkları dinleyeceği toplam 20 saat sürecek. Kurul, devam eden soruşturmayla ilgili olarak 3.800 sayfalık rapor ve mülakat yayınladı.
Boeing’in kaliteden sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Elizabeth Lund ve Boeing’in tedarikçi kalitesinden sorumlu başkan yardımcısı Doug Ackerman ifade verecek. MAX’in gövdesini üreten Spirit AeroSystems’ı ise Boeing Programından sorumlu kıdemli başkan yardımcısı ve genel müdür Terry George ile 737 kalitesinden sorumlu kıdemli direktör Scott Grabon temsil ediyor.
Bu oturum, Boeing’in daha önce 2005 yılında bünyesinden çıkardığı Spirit AeroSystems şirketini 4.7 milyar dolar karşılığında yeniden satın almak üzere yaptığı son anlaşmayı takip ediyor. NTSB’nin soruşturması, 737 üretimi ve denetimleri, güvenlik ve kalite yönetim sistemleri ve FAA gözetimi, özellikle de kapı tapasının açma ve kapama prosedürleri dahil olmak üzere bir dizi konuyu kapsayacaktır.
Boeing, uçağın montajı için gerekli olan dört eksik cıvataya ilişkin belgelerin bulunmadığını kabul etmiştir. Şirket olayla ilgili olarak önemli kalite iyileştirmeleri yapacağını taahhüt etmiştir.
FAA duruşma hakkında yorum yapmaktan kaçınırken, Spirit’in bir sözcüsü şirketin NTSB’nin soruşturmasıyla tam işbirliği yapmaya kararlı olduğunu ifade etti. Haziran ayında FAA Yöneticisi Mike Whitaker, kurumun Ocak ayındaki olay öncesinde Boeing’i yeterince denetlemediğini kabul etmişti.
Konuyla ilgili bir gelişme olarak NTSB, Elizabeth Lund’un kamuya açık olmayan bilgileri medyaya ifşa etmesi ve olası nedenler hakkında spekülasyon yapması nedeniyle Boeing’i soruşturma kurallarını ihlal etmekle eleştirdi. Sonuç olarak, Boeing’in soruşturma sırasında üretilen bilgilere erişimi kısıtlandı ve diğer duruşma katılımcılarını sorgulamasına izin verilmeyecek.
Boeing geçtiğimiz ay, 737 MAX’in karıştığı iki ölümcül kazayla ilgili olarak Adalet Bakanlığı tarafından yürütülen soruşturmayı tamamlayarak, dolandırıcılıkla ilgili bir komplo suçlamasını kabul etmiş ve en az 243,6 milyon dolar ceza ödemeyi kabul etmişti.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.